Перегляди сторінки за останній тиждень

Курс "Розвиток інтелектуального капіталу коледжу". Україна

четвер, 12 листопада 2015 р.

Принципи формування електронного навчального курсу

Для ефективної побудови електронного курсу необхідно не тільки правильна добірка підручних матеріалів, але і дотримання ряду принципів формування структури. Основними принципами формування є:
• Модульність
• Завершеність
• Орієнтованість на практику
• Технологічність
• Оптимальність
Дотримання цих принципів при розробці електронного курсу дозволяють передавати знання студентам з максимальною ефективністю, а також розкриває ряд переваг електронного навчання:
• Створення єдиної бази знань – з'являється можливість швидкого доступу до накопичених у навчальному закладі знань, обмін інформацією між іншими національними та міжнародними навчальними закладами (в тому числі на комерційній основі). Можливість подібного обміну робить інтелектуальний капітал навчального закладу більш актуальним і ефективним.
• Швидке і зручне оновлення – з'являється можливість своєчасного оновлення з найменшими фінансовими і тимчасовими витратами. Швидке оновлення і зміну навчальних модулів дозволяє адаптувати матеріал у відповідності з рівнем знань конкретного слухача.
• Можливість повторного використання – при використанні однакових навчальних матеріалах у різних дисциплінах з'являється можливість використання раніше використаних модулів у знову розробляється матеріалі.
Для досягнення перерахованих вище переваг електронного навчання розглянемо основні принципи побудови електронного курсу докладніше.
•Модульність. У традиційному навчанні матеріал курсу, як правило, розбитий на теми, розділу, параграфи. При цьому кількість і послідовність можуть змінюватися залежно від елементів підручного матеріалу з дисципліни. Наприклад, навчальний посібник може містити 10 тим, керівництво по вивчення дисципліни – 12, практикум – 6, а тест буде одним по всьому курсу. Відсутність єдиної структури в усьому навчальному матеріалі компенсується частими і регулярними зустрічами викладача зі студентами в аудиторії. На відміну від традиційного електронне навчання характерне тим, що студенти навчаються на відстані від викладача і не мають можливості очного контакту. Для того, щоб студенти не загубилися в розмаїтті всілякого навчального матеріалу з курсу необхідно дотримуватися модульної структури курсу. Це означає, що кожна частина курсу має бути тематично завершеною і містити в собі частини всіх елементів навчально-методичного комплексу. Кожен підручний модуль повинен містити керівництво з вивчення даного модуля, матеріали для вивчення(текст, мультимедійні компоненти), практику (завдання, типові розрахунки, тематику самостійних робіт і тощо) і тестовий комплект за матеріалами модуля. Маючи під руками подібний модуль, студент може легко зрозуміти, що йому потрібно зробити для освоєння матеріалу, вивчити матеріал, застосувати свої знання на практиці і перевірити отримані знання. До кожного модуля має сенс прикріплювати посилання на додаткові матеріали і літературу, щоб студент мав можливість при бажанні ознайомитися з нею у ході вивчення модуля. При дотриманні принципу модульності вчитель доведеться менше відповідати на запитання щодо структури курсу (тобто не за змістом дисципліни), а розроблений  модуль може бути повторно використаний у новостворюваному курсі і легко оновлено.
• Завершеність. Під принципом завершеності мається на увазі самостійність навчального модуля з точки зору закладених у нього знань і навичок. Це не означає, що один модуль несе в собі інформацію, якої буде достатньо для освоєння цілої дисципліни. Однак, вивчивши його, студент повинен освоїти конкретні навички або отримати конкретні знання. Завершеність модуля також не означає, що модулі не повинні бути тематично пов'язані між собою в рамках однієї дисципліни або навчальної програми в цілому. Основною перевагою дотримання принципу завершеності є можливість передавати студентам більш цілісні знання.
Орієнтованість на практику. Більшість студентів, які навчаються в режимі онлайн, добре уявляють собі свої навчальні цілі, і, як правило, ці цілі щільно ув'язані з поточною і чи  майбутньою практичної діяльності. Тому електронний курс у цілому і кожна його модуль повинен бути націлений на вироблення тих чи інших практичних навичок. Навіть якщо в рамках вивчення курсу передпобачене виконання одного курсового проекту, в рамках кожного модуля повинна бути інформація по тому, як вивчений в модулі матеріал пов'язаний з цією практичною роботою і яке застосування цієї інформації в практичній діяльності в цілому.
• Технологічність. При розробці електронного курсу важливо приділити достатньо уваги підбору технологій передачі знань. Найбільш поширена помилка при проектуванні електронного курсу полягає в тому, що перевага віддається одному увазі технологій, наприклад, тільки відео або тільки текст. Для ефективного сприйняття матеріалу при навчанні в режимі онлайн необхідно дати можливість студентам отримувати знання при використанні найбільш зручних їм технологій. Так, текст краще представляти у вигляді звичайного тексту в електронному вигляді та вигляді відео та аудіо лекцій. Необхідно також використовувати графічне зображення тексту – схеми, графіки і картинки. А найбільш складні і важливі елементи матеріалу потрібно представляти у вигляді анімованих рольових ігор і мультимедійних роликів. Використання всіх можливих технологій дозволяє передавати знання студентам ефективно за рахунок можливості вибору найбільш відповідної технології з точки зору способу сприйняття (читання, перегляд, прослуховування), так і з точки зору доступних студентам комп’ютерних  коштів і швидкості доступу в Інтернет.
• Оптимальність. Як вже було зазначено раніше, студенти навчаються при використанні онлайн технології добре розуміють свої навчальні цілі. Більшість цих студентів також мають невелику  кількість часу для навчання (робота, сім'я). Саме тому в курсі має бути оптимальна кількість навчальних матеріалів для вивчення і оптимальна кількість практичних  завдань. Все, що є додатковим до матеріалів модуля, повинно бути винесено у  модуль під назвою «додаткові матеріали». У цьому випадку, студент зможе їх вивчити
при наявності додаткового часу або в ході виконання практичних завдань. Основний матеріал модуля повинен бути максимально змістовним і при цьому лаконічним. Вивчаючи модуль студент повинен отримати знання, які будуть ставитися безпосередньо до практичних завдань даного модуля, а також мати можливість застосувати отримані знання на практиці.
Розглянуті принципи побудови електронного курсу є загальновизнаними і використовуються викладачами у всьому світі. Ці принципи увійшли в міжнародні стандарти на утримання електронного навчання і є основою підходу до проектування матеріалів для електронного

курсу, запропонованого в цьому курсі.

Немає коментарів:

Дописати коментар