Перегляди сторінки за останній тиждень

Курс "Розвиток інтелектуального капіталу коледжу". Україна

вівторок, 13 березня 2012 р.

Критичне мислення як складова інформаційної культури директора ПТНЗ.
Критика була б , без сумніву, жахливою зброєю для будь-кого, якби, на щастя, вона сама  не підлягала критиці. В. Г. Белінський [2].
           Критичне мислення – необхідна, важлива форма інформаційної діяльності директора професійно-технічного навчального закладу. Це своєрідний інтелектуальний «фільтр», який допомагає керівнику уникати інформаційних помилок та інтелектуальних прикрощів.обовязково присутня складова, до якої входять такі  дії:
 При критичному мисленні
- проаналізувати сприйняте;
- переконатися в його достовірності;
- eрахувати виявлені недоліки і можливі помилки;
- оцінити;
- виявити можливий негатив;
- врешті - виявити все, що може шкодити.
не мислення – це складова інформаційної культури     керівника  (рис. 1). Не можливо розвинути в собі критичне мислення як особливу інтелектуальну здатність, так як для критичного ставлення до події, факту, що наявні у ПТНЗ, директор мобілізує свій інтелектуальний потенціал, досвід, усі свої знання. Тому для розвитку  здатності критично мислити необхідно  розвивати і самовдосконалювати рівень усієї інформаційної культури, а не лише однієї складової.
Критич
Пропонуємо чотири ступені розвитку критичного мислення :
- критичне мислення над собою;
- критичне мислення щодо прихильників діяльності директора ПТНЗ;
- критичне мислення щодо до опонентів діяльності директора;
- критичне мислення «від себе».
Внутрішнє, особистісне критичне  мислення «над собою» є першим ступенем розвитку мистецтва критики. Не варто вступати в суперечку без підготовки і внутрішньої мобілізації: варто почати із власних духовних та інтелектуальних глибин. Доречна думка американського письменника й журналіста Д. Холленда: «Кожен, хто наносить удар в імя істини, має бути міцним не лише, як молот, але і як наковальня»[4]. Критичне мислення над собою це мислення, націлене на  самовдосконалення.
Наступний ступінь мистецтва критики – цекритичне мислення прихильників діяльності директора. Даний вид критичного мислення носить творчий характер: якщо прихильник щирий - він буде вимогливіший до вас, ніж ваш можливий опонент, так як саме він зацікавлений у підтримці здорового мікроклімату в педагогічному колективі, що неможливо без взаєморозуміння. «Без критики немає взаєморозуміння, а, отже, і немає об’єднання»[3, c. -12].  Він виступає своєрідним «вихідним фільтром» інформації, яка надходить від директора в педагогічне та учнівське середовище.
Критичне мислення щодо опонентів діяльності директора - це утвердження не формальної, посадової, а фактичної переваги  в інформаційному просторі ПТНЗ. Отже, необхідна належна підготовка і впевненість директора у своєму успіхові. При цьому важливо означити контури для інформаційного утвердження.
Критичне мислення  щодо опонентів діяльності директора найскладніший  вид критичного мислення. Директор співпрацює з оточуючим інформаційним простором в актуальних питаннях навчально-виховної роботи, питаннях вдосконалення практики учнів на виробництві, модернізації майстерень тощо, водночас передбачаючи реакцію опонентів, сподіваючись на прораховану реакцію, але іноді від опонентів інформація зовсім не надходить. У такому випадку необхідна рефлексія не поодиноких опонентів, а більшої частини слухачів. У цьому випадку доречне міркування Гегеля: «Хто не дивиться на світ розумно, на того і світ не дивиться розумно»[1].
По - справжньому критично мислить той директор, який сформував у собі рефлексивне мислення до рівня професійно-компетентнісного, він споглядає й оцінює обєкт своєї критики ззовні чи  себе, чи педагогічного працівника, чи
учня, що дає можливість своєчасно і компетентно вирішувати.

Рис1. Критичне мислення в інформаційній моделі директора ПТНЗ.
Оцінити рівень критичного мислення Ви зможете на блозі http://gumenniy.blogspot.com
Література
1.     Афоризмы Георга Вильгельма Фридриха Гегеля [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.c-cafe.ru/days/bio/af/00004884.php - 2012. -  4 березня.
2.     Высказывания великих мыслителей. Академия риторики. Краснодар [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://buglakova.ru/expressions - 2012. - 3 березня.
3.     Ф. Энгельс. Речь Луи Блана на банкете в Дижоне/ К. Маркс и Ф. Энгельс// Полн. Собр. Соч. : изд. Второе. – М. : Государственное издание политической литературы, 1955. – т. 4 -638 с.
4.     Цытаты, афоризмы и высказывания Холлэнда Д. [Електронний ресурс]- Режим доступу: http://citati/mp3city.kiev.ua/avtor/740.html/ - 2012. – 3 березня.

Немає коментарів:

Дописати коментар